UA-78803746-1

  • 1962 Karmann Cabrio USA

    Alle veranderingen die de kever ondergaat, worden uiteraard ook toegepast op de cabrio. Zo worden de nieuwe achterlichten met ingang vanaf het modeljaar 62, de typische jaren zestig achterlichten, toegepast.

    Wel spijtig dat het stuur enkele jaartjes te jong is.

    1962 karmann groen 01.jpg

    1962 karmann groen 02.jpg

    1962 karmann groen 03.jpg

    1962 karmann groen 04.jpg

    1962 karmann groen 05.jpg

    1962 karmann groen 06.jpg

    1962 karmann groen 07.jpg

  • 1961 type 3

    Nu dat dit weekend het wielerseizoen officieel werd geopend in België, is deze type 3, als volgwagen van Eddy Merckx, totaal niet misplaatst.

    De race is het wereldkampioenschap van 1966 op de Nürburgring en als iemand mij kan bevestigen dat dit exemplaar één van de prototypen was? Ik had die bevestiging graag ontvangen.

    Wel ondertussen is er na een beetje speurwerk het één en ander uit de bus gekomen. Deze 1500 is inderdaad een voorseriewagen met het chassisnummer 000061. Hij werd uitgeleverd aan de VW-handelaar Fleischhauer uit Köln, Bonn en Aachen en gebruikt tijdens het wereldkampioenschap van 1966. Begin jaren '70 zou de auto verkocht zijn en in privé-bezit gebruikt. Na een paar jaar werd de cabrio echter vernietigd, wat een gigantisch verlies betekende.

    Met dank aan Pieter-Jan om het helemaal mee uit te klaren.

    Eddy_Merckx_1966 (640 x 427).jpg

  • 1974 1303 super beetle

    Toen iedereen dacht dat met het uitbrengen van de 1302 in augustus 70, de modernisering van de kever het uiterste bereikt had, schrok zich een aap met het nieuwe model 1303 twee jaar later. Het ontwerp van Dr. Porsche, dat alweer 34 jaar oud was kreeg boven de Mc Pherson-ophanging/vering nu ook een zeer moderne gebogen ruit en een heus dasboard uit plastiek. En toen stond de Golf al in de steigers.

    In de Verenigde Staten werd de 1303 gewoon de super beetle genoemd. Hij was dan ook totaal niet meer te vergelijken met zijn voorgangers van het eerste uur.

    1974 VW SUPER BEETLE 01.jpg

    1974 VW SUPER BEETLE 02.jpg

    1974 VW SUPER BEETLE 03.jpg

    1974 VW SUPER BEETLE 04.jpg

    1974 VW SUPER BEETLE 05.jpg

  • 1949 Webasto Faltdach

    Tegen het nieuwe jaar 1950 wou Volkswagen definitief een faltdach of open dak in de type 11 aanbieden. Zowel de deluxe of export, als de standaard zouden van deze extra kunnen genieten. Twee fabrikanten werden aangesproken, nml. Webasto en Golde. De laatste, zoals geweten, verwierf het contract. Dit is de "Webasto-prototype", geplaatst in een kever bouwjaar 1949. Extra accessoires werden toegevoegd, zoals o.a. de bumper.

    Klaarblijkelijk bleef Webasto hun faltdach aanbieden, getuige de folder die gedateerd is op de maand juni 1954.

    1949 webasto sunroof 01 (640 x 470).jpg

    1949 webasto sunroof 03 (640 x 462).jpg

    1949 webasto sunroof 02 juni 1954 (640 x 448).jpg

  • 1970 Karmann Ghia

    1970, het eerste jaar met de grote achterlichten.

    1970 karmann ghia 01.jpg

    1970 karmann ghia 02.jpg

    1970 karmann ghia 03.jpg

    1970 karmann ghia 04.jpg

    1970 karmann ghia 05.jpg

    1970 karmann ghia 06.jpg

  • 1956 accesoired

    Ik ben hem ook ergens tegen gekomen op het net, maar hij is zo schattig met al zijn liflafjes. Ook de eigenaar is klaar voor zaterdagavond.

    1956 accesoired.jpg

  • 1950 bril met klapvenster

    Naar analogie van de "koloniale" kever(s), heeft deze kever een zelfde klapraam in de achterste zijruit.

    Zie : http://mills.skynetblogs.be/archive/2011/02/15/2011-brussels-love-bugs-parade.html

    1950 klein achterraampje (640 x 603).jpg