UA-78803746-1

  • 1951 Bril reumaklepper

    De kever, uitgevoerd met een crotch cooler wordt veelal aangeduid als een model 1951. Dit is eigenlijk onterecht, aangezien de klep ook in 1952 werd aangeboden. Dat het systeem niet deugde werd wel vroeg bemerkt, maar pas afgevoerd bij de intrede van de zwitter in oktober van dat jaar.

    Er is wel een opsplitsing. Aangezien er redelijk veel insecten het compartiment binnen glipten, werd vanaf augustus 1951 een mesh grilletje gemonteerd om die gewillige stekers buiten te houden.

    1951 bril sedan01.jpg

    1951 bril sedan02.jpg

    1951 bril sedan03.jpg

    1951 bril sedan04.jpg

    1951 bril sedan05.jpg

    1951 bril sedan06.jpg

    1951 bril sedan07.jpg

     

  • 1975 Brazilian Bug

    Neen, dit is werkelijk geen gedrocht, maar een productiemodel uit Brazilië. Ik schat dat deze wagen gebouwd werd rond 1975, maar het kan ook later.

    Opvallend is dat de koets hoofdzakelijk van voor 1965 dateert. Toch wat betreft de maat van de zijruiten en de stijlen. Daarentegen zijn de  "oortjes" die normaal vanaf model '71 gemonteerd zijn, ook aanwezig. Een aangepaste motorklep, in europa vanaf '72, is ook in situ. De achterbumper bezit enigszins een andere vorm, en de velgen en sierdeksels hebben een totaal ander uiterlijk. De Braziliaanse Volkswagens waren dan ook echt anders, dan hun collega's uit Europa of Mexico.

    fusca 01 (640 x 480).jpg

  • 1974 Standard Folkvagn

    Voor al diegene die het nog niet wisten, de kerstman uit het Hoge Noorden rijdt wel degelijk met een standard Folkvagn uit 1974. Speciaal voor hem gemaakt!!!!!

    kerstman.jpg

  • 1973 kerstboom-kever

    Voor diegene die nog geen boom heeft, tja ... de laatste is de deur uit. En in stijl met een kever uit 1972, model '73.

    Zalig kerstfeest aan iedereen !

    bundesarchiv_b_145_bild-f038543-0006a_bonn_vw-kafer_mit_weihnachtsbaum.jpg

     

  • 1953 Porsche 356 Pre A

    In 1949 wordt het Porsche Werk 1 in Zuffenhausen nog steeds door het Amerikaans leger bezet en kan van een inname, door de firma Porsche geen sprake zijn. Daarom huurt Ferry een hal van 600 m² bij de koetswerkfabricant Reutter in Stuttgart. Gelijktijdig krijgt die een order om de koetswerken van de nieuwe Porsche 356 te fabriceren.

    Na een beperkte productie in Gmünd in Oostenrijk, wordt de eerste 356 in maart 1950 met de hand afgebouwd.

     

    1950 Porsche 356 (640 x 436).jpg

    Dit model is een 356 Pre A en dateert van 1953.

     

    1953 Porsche 356 Pre A 01.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 02.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 03.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 04.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 05.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 06.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 07.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 08.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 09.jpg

    1953 Porsche 356 Pre A 10.jpg

     

  • 1963 Rubis Rot typ 11

    Rubis Rot was een kleurtje dat je bijna gans de jaren zestig op de kevers kon bekomen. Deze '63 heeft duidelijk een nieuw laagje gekregen en dat zal wel echt nodig geweest zijn.

    Voor het model '63 zijn er geen grote wijzigingen weggelegd, maar de wollen hemel maakt wel plaats voor geperforeerde plastic, en de Wolfsburg badge vervalt vanaf oktober. Op de remvloeistofreservoir zit nu een draaiknop ipv het dekseltje. Misschien is de montage van warmtewisselaars, ipv het systeem van koellucht aftakken zodat het inhaleren van uitlaatgassen in de cabine niet meer bestond, wel de belangrijkste vernieuwing.

    En BTW, deze Noor heeft toch ook wel een zéér grote nummerplaat.

    1963 rubis 01 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 02 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 03 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 04 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 05 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 06 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 07 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 08 (640 x 480).jpg

    1963 rubis 09 (640 x 480).jpg

  • Origineel of niet? ...................

    Om een Volkswagen anno 2011 te beoordelen naar zijn originaliteit, is kennis van zaken zeer belangrijk. Vooral als in de loop der jaren het één en ander vervangen werd. Net zoals deze Duitse bril.

    De vaste handgreep ipv de draaihendel op de koffer, bevestigt dat hij niet ouder kan zijn dan juli '49. De deurruit uit één stuk en de 16 duimsvelgen, duiden aan dat hij niet jonger kan zijn dan oktober '52. De afwezigheid van sierstrips verraadt dan weer dat het een standaard is, aangezien een deluxe die reeds had vanaf juli '49.

    Maar wat doen we dan met de bumper en de sierlijst op de treeplank en al het chroom en de vleugels met de ovalen toetergrilletjes? En het ivoorkleurig stuur? Neem er nog bij dat de foto dateert van eind de jaren 50 begin 60, dan wordt het zeer moeilijk voor niet ingewijden.

    standaardbril met deluxe stuur.jpg