UA-78803746-1

  • 1951 First Irish beetle

    Als niemand toen wist, hoe oud een Volkswagen kon worden, is het toch verbazend dat na 61 jaar, 127 brilkevers zouden ingeschreven staan voor de meeting in Hessisch Oldendorf in 2013.

    1951 Irish beetle.jpg

  • Volkswagen en skiliften bis

    In de Verenigde Staten gebruikte men in 1959 gewoon de kever in zijn geheel, en de skilift was klaar!

    1959 popular mechanics.jpg

     

  • Volkswagen en skiliften

    Volkswagen was niet allen werkzaam op automobielgebied, maar ook op die andere contreien in de sneeuw. Een industriemotor bijvoorbeeld, dreef een skilift aan.

    skilift.jpg

  • 1962 of 1963?

    Niets dat er op wijst dat het nu 1962 of 1963 was. Alle vernieuwingen waren er al een tijdje. De mededeling op de advertentie kennen we ook : Volkswagen maakt niet zoveel wijzigingen, alleen om te verbeteren, niet om hem altmodisch (obsolete) te maken.

    1962 of 62 advertentie.jpg

  • 1954 Ovaal

    1954 bracht geen imposante wijzigingen met zich mee, maar belangrijk voor de restaurateurs onder ons, waren de semaforen of richtingaanwijzerarmen vanaf nu glad. In mei kreeg de binnenspiegel 2 zonneschermen. Wat maakt dat deze '54 er eentje uit het voorjaar is.

    De laatste foto uit hetzelfde jaar is een curiosum. We wisten reeds dat kersverse eigenaren hun wagen in Wolfsburg konden ophalen of uiteraard gewoon bij de garage. Maar collectief aan het station, is nieuw. ... Maar het is logisch.

    Toevoeging op 22/01/2014 : De dubbele zonneklep werd inderdaad op 25/05/1954 ingevoerd, maar dan alleen bij Karmann op de cabrio. Officieel moest de sedan nog wachten tot 01/08/1957 in de na-ovaal-periode. De gebogen staaf van de ovaal verviel en aan beider kanten van de spiegel kwam de rechte staaf te zitten met de zonneblind. Bedankt Peter voor de opmerking.

    1954 ovaal noor 01.jpg

    1954 ovaal noor 02.jpg

    1954 ovaal noor 03.jpg

    1954 ovaal noor 04.jpg

    1954 VW Information Magazine 01.jpg

  • 1972 1302 S Weltmeister

    Eerst even opfrissen : http://mills.skynetblogs.be/archive/2012/02/16/1972-17-februari.html

    Inderdaad een originele weltmeister is moeilijk te traceren. In een "S-uitvoering", waren dit de GTI's van hun tijd. Zeer geliefd bij het jonge volk, die er dan ook gebruik of misbruik van maakten. (Het is ons vergeven .....)

    De kever is sinds 1986 in Duitsland afgemeld, en nu te koop aangeboden op Bugnet. Gemakkelijkheidshalve => http://www.bugnet.de/markt/marktbild.pl?156189

    1972 1302S weltmeister 01.jpg

    1972 1302S weltmeister 02.jpg

    1972 1302S weltmeister 03.jpg

    1972 1302S weltmeister 04.jpg

    1972 1302S weltmeister 05.jpg

     

  • Dagelijkse kost : Toeterdopjes of gewoon de claxon van een bus en ovaal restaureren

    Niet alleen de sturen uit de jaren vijftig verliezen hun verf, de toeterdopjes ontkomen hier geenszins aan. Tijd dus om 2 originele exemplaren hun luster van destijds weer te geven. Origineel? Ja, want er staat een VW-teken in en het onderdeelnummer : 111 951 511A

    We beginnen uiteraard met het geheel te ontmantelen en de onderdelen te reinigen. We merken meteen dat het "op het eerste zicht" zwarte onderstel, gewoon ooit geverfd was. De basis vertoont de originele kleur.

    toeterdopjes 001 (720x478).jpg

    toeterdopjes 006 (720x478).jpg

    toeterdopjes 005 vw (720x478).jpg

    toeterdopjes 003 111 951 511A (720x478).jpg 

    Met een fijn schuurpapiertje, wordt zeer voorzichtig de restanten van de verf verwijderd.

     

    toeterdopjes 007 (720x478).jpg

    Volgens de regels van de kunst, worden diverse primerlagen en de definitieve verf aangebracht. Als laatste komt er nog vernis bij.

    toeterdopjes 008 (720x478).jpg

    En na montage is de toeter opnieuw klaar, voor alweer zo'n 50 jaren dienst.

    toeterdopjes 009 (720x478).jpg