UA-78803746-1

1960 Lighting Bug

Ongewoon op een blog waar alleen maar originele wagens op vertoond worden. Maar autosport is nu éénmaal onlosmakelijk verbonden met serie- (in het geval van Porsche) en massaproductie (in het geval van Volkswagen). Uit de prestaties en ervaringen op race en track worden verbeteringen aangebracht aan het basismodel.
Een mijlpaal in de racegeschiedenis van de Volkswagen, is ongetwijfeld de Lightning Bug van de Amerikaanse gebroeders Schley. Paul en Mark hadden al in hun jeugd een passie voor snelheid en racen. Zo kochten ze hun eerste '63 kever, toen ze nog op high school zaten. Ze raceten 4 maanden in de straat en op circuit, vooraleer ze hun wagen een naam gaven : Hairless beetle (een verwijzing naar hun haardos BTW …) Niet lang daarna overtuigde Dean Lowry hen om de ’63 enkel nog als streetcar te gebruiken, en een andere wagen voor het circuit te bouwen. Als basis voor de nieuwe racer, die Lightning Bug werd gedoopt, diende een '53 ovaal. VW dealer Don Burns en Deano Dyno Soars waren de eerste sponsors. Tijdens de derde editie van de Californische Bug In, crashte de Lightning Bug aan een snelheid van 100 mph, als gevolg van een slechte las aan de vooras. Gelukkig overleefde Mark het ongeval.
Ondanks de zware crash hebben de broers een tweede Lightning Bug gebouwd. Deze keer gebruikten ze een '60 als basis. Voor het koetswerk werd volop gebruik gemaakt van polyester om het gewicht te verminderen. De Lightning Bug was de eerste kever ooit, die zonder turbo en op gewone benzine onder de 10 seconden bleef in een dragrace. De wagen werd in 1973 verkocht, maar gelukkig terug opgevist en gerestaureerd en zal hij te zien zijn op EBI 5 in juni e.k. Niet te missen!
Met dank aan Sylvie voor de tekst en Ron Petro voor het ontwerp.

27 01 042 (720 x 992).jpg

 

De commentaren zijn gesloten.