UA-78803746-1

  • 1949 Volkswagen sedan deluxe (Porsche Brussels)

    Het was niet echt de verdienste van Ferdinand Porsche, dat in 1949 kevers werden gebouwd. Voor hem was het eigenlijk met het beëindigen van de oorlog ook daadwerkelijk gedaan in Fallersleben en de zogenaamde KDF-stadt.
    Nee, het was eerder de drijfkracht van Majoor Ivan Hirst van de REME van het Britse bezettingsleger. En later van de op 1 januari 1948 benoemde Heinrich Nordhoff.
    Maar inderdaad, zonder Porsche was dit ook niet mogelijk geweest.
    Als in 1945 de fabricatie stilaan in gang wordt gezet, in 1946 zelfs 10.000 exemplaren worden gebouwd. Dat dit in 1947 ongeveer hetzelfde aantal betreft en crescendo toeneemt in 1948 met zelfs het dubbele, dan is Ferdinand meer dan tevreden als hij overal in Duitsland “zijn” Volkswagen ziet rijden. In 1949 worden er bijna 50.000 stuks gebouwd en dat is genoeg om het kevertje niet meer uit het straatbeeld te laten verdwijnen.

    2013 From Electric to Electric 082.jpg

    2013 From Electric to Electric 083.jpg

    2013 From Electric to Electric 087.jpg

  • 1960 718/2 formula 2 (Porsche Brussels)

    Van deze formula 2-wagen, weet ik eigenlijk niets af. De wagen is dan ook minder gekend dan de overige modellen. En het was geenszins het ideaal voor Ferry om monoposto's te maken. Maar ik wil u de foto's zeker niet ontzeggen.

    Misschien toch vermeldenswaard is dat de zeer bekende Nederlandse racer, Carel Godin de Beaufort verscheidene races heeft gereden in deze wagen, die hij uiteraard in het oranje liet lakken.

    2013 From Electric to Electric 056.jpg

    2013 From Electric to Electric 057.jpg

    2013 From Electric to Electric 055.jpg

     

  • 1955 356 Speedster (Porsche Brussels)

    Begin 1953 ging Porsche-man Albert Prinzing op bezoek bij Max Hoffman in New York. Opnieuw aanhoorde hij diens verhaal om een goedkopere versie van de 356  te bouwen. Zijn voorstel was 3.000 $. Ook Ferry was ervan overtuigd dat zo een Porsche een aanzienlijke afzetmarkt kon bereiken, en nog geen jaar later stond in Watkins Glen de nieuwe roadster, of zeg maar liever de Speedster, te pronken. Het was hen gelukt een spartaanse 356 aan een prijs van 2.995 $ aan te bieden.
    Het meest kenmerkende aan de auto, was de piepkleine voorruit en het zeer eenvoudige dak of softtop. Er kon ook een hardtop in glasvezel worden aangeschaft. De Speedster werd een gigantisch succes en ondanks het feit dat hij destijds de goedkoopste versie was, wordt heden relatief gezien veel geld geboden.

    2013 From Electric to Electric 059.jpg

    2013 From Electric to Electric 060.jpg

    2013 From Electric to Electric 110.jpg

  • 1953 356 America Roadster (Porsche Brussels)

    Het was Max Hoffman, de invoerder van Porsche in de USA, die tijdens het Salon de l'Automobile in oktober 1950 in Parijs, met de idee kwam om een Porsche te bouwen met sterkere motor, die goedkoper was en die er moest uitzien als de Jaguar XK120. Behoorlijk simpele en snelle opmerkingen, maar in Stuttgart had Erwin Komenda in november zijn ontwerp reeds klaar. Een jaar later werd het eerste prototype door Heuer gebouwd en reeds in 1952 in productie gebracht. De meeste America's werden verkocht om te rennen. De koets woog dan ook 80 kg lichter dan de coupé en met een motor van 1488 cc en 70 pk, ging de racer wel 177 km/h.
    Maar een te hoge kostprijs deed Heuer de das om en dat was dan ook de reden om begin 1953 te stoppen. Porsche had al een nieuw idee, en dat brengt ons bij de 356 Speedster, maar dat is een ander verhaal.

    2013 From Electric to Electric 061.jpg

    2013 From Electric to Electric 062.jpg

    2013 From Electric to Electric 102.jpg

    2013 From Electric to Electric 103.jpg

    2013 From Electric to Electric 106.jpg

    356 america.jpg

  • 1951 356 SL Coupe (Porsche Brussels)

    1951 was het jaar dat Porsche voor het eerst in de 24 uren van Le Mans aantrad. Er werden 2 wagens ingeschreven, beiden met een aluminium carrosserie  uit de Gmündperiode en gebouwd door Tatra uit Wenen, als ik me niet vergis. Nog voor de aanvang van de race tijdens een oefenrit in de regen, schuift Rudolf Sauerwein met nummer 47 zijn wagen in de kant, met een opgave als resultaat. Niettegenstaande deze catastrofe, behaalt het andere team August Veuillet en Edmond Mouche de zege in hun categorie en de 20 ste plaats algemeen. Van een succes gesproken! Uit de 1086 cc motor, werden 46 pk's gepuurd en dit was genoeg voor een topsnelheid van 160 km/h. Ze legden 2.840,65 kilometer, wat een gemiddelde is van 118,36 km/h.

    Later verhuist nummer 46 naar de Verenigde Staten bij John von Neumann, die er vanaf juli 1952 verschillende race mee betwist.

    Dat deze wagen de oorspronkelijke en echte 46 met chassisnummer 356/2-063 is, kan ik niet bevestigen. Met dank aan Jacques Mertens voor de period foto's. (www.porsche356sl.com)

    Ondertussen heeft Jacques Mertens me bevestigd dat het inderdaad NIET de originele SL met startnummer 46 is. En eigenlijk was het een weggevertje, dat dit een model 1952 was door het gebrek aan het midden stijltje van de voorruit.

    2013 From Electric to Electric 068.jpg

    2013 From Electric to Electric 069.jpg

    2013 From Electric to Electric 093.jpg

    2013 From Electric to Electric 094.jpg

    2013 From Electric to Electric 095.jpg

    1951-Porsche-356-SL-Gmund-Coupe.jpg

    1951_Porsche_356SLGmndCoup-0-1024.jpg

     

    En de onfortuinlijke nummer 47.

     

    1951 Porsche 356 SL 356_2-054 Rudolph Sauerwein Robert Brunet 001 .jpg

     

     

  • 1949 356/2 Gmünd Cabriolet (Porsche Brussels)

    Volgens de geschiedenis zijn er in de Gmündperiode 8 cabriolets gebouwd; 6 exemplaren door het Zwitserse bedrijf Beutler en 2 door de Weense firma Kastenhofer. Het is deze laatste die in 1949 op het chassis van nummer 025, deze wondermooie open 356 bouwde. Net als de eerste Porsche 356/001, heeft de voorruit geen frame en is de aansluiting voorruit/ deurruit niet gesloten. Het dak wordt met een traditionele haakklem aan de middenstijl vast gemaakt. Let u vooral op de sierlijke afwerking van het dashboard en de oorsponkelijke nummerplaat. (zie laatste foto)
    De motor is van oorsprong een 1131 cc Volkswagen die na een lichte "frisierung" met een dubbele carburator, toch wel 40 pk levert. Goed voor een snelheid van 140 km/h.

     

    2013 From Electric to Electric 066.jpg

    2013 From Electric to Electric 064.jpg

    2013 From Electric to Electric 098.jpg

    2013 From Electric to Electric 099.jpg

    2013 From Electric to Electric 100.jpg

    2013 From Electric to Electric 101.jpg

     

    1949 Gmünd  356 chassisnr 025 02 Kastenhofer PM.jpg

     

  • 1955 550 Spyder (Porsche Brussels)

    Niettegenstaande de 356 als sportwagen grote successen boekte, waren ze zich bij Porsche terdege bewust van de nood aan een racewagen. Zeker toen de genaamde Walter Glöckler, een Porsche handelaar uit Frankfurt zelf een kleine serie renwagens bouwde op basis van VW-mechaniek. Zijn vierde en laatste exemplaar uit 1953, maakte hij zelfs in samenwerking met Porsche.
    Tezelfdertijd ontwikkelt Porsche hun eigen model, de 550 Spyder. In eerste instantie met het oude stoterstangenblok, maar later met de fameuze Führmann 4 nokkenmotor.
    De successen, op welke ondergrond dan ook, waren fenomenaal.
     
    Deze Spyder dateert van 1955 en met zijn 4 cylinder 1498 cc motor die 135 pk levert, gaat hij zo'n 240 km/h.
     

    2013 From Electric to Electric 052.jpg

    2013 From Electric to Electric 048.jpg

    2013 From Electric to Electric 050.jpg

    2013 From Electric to Electric 051.jpg

    2013 From Electric to Electric 053.jpg