UA-78803746-1

creatief met VW

  • 2013 Hessisch Oldendorf Vintage meeting

    In juni was het alweer 2 jaar geleden dat dit Treffen bij onze oosterburen doorging. Elke gepassioneerde Volkswagenliefhebber zou daar op zijn minst éénmaal moeten geweest zijn. Ik zeg 1 maal, omdat ik er van overtuigd ben dat de volgende editie dan ook niet gemist gaat worden. Bovendien brengt de groep rond Christian en Traugott Grundmann elke keer een leuke badge of poster uit. Reden te meer om die in olieverf op een canvasdoek te schilderen.

     

    _DSC0033 (843x1280).jpg

     

  • 1960 Lighting Bug

    Ongewoon op een blog waar alleen maar originele wagens op vertoond worden. Maar autosport is nu éénmaal onlosmakelijk verbonden met serie- (in het geval van Porsche) en massaproductie (in het geval van Volkswagen). Uit de prestaties en ervaringen op race en track worden verbeteringen aangebracht aan het basismodel.
    Een mijlpaal in de racegeschiedenis van de Volkswagen, is ongetwijfeld de Lightning Bug van de Amerikaanse gebroeders Schley. Paul en Mark hadden al in hun jeugd een passie voor snelheid en racen. Zo kochten ze hun eerste '63 kever, toen ze nog op high school zaten. Ze raceten 4 maanden in de straat en op circuit, vooraleer ze hun wagen een naam gaven : Hairless beetle (een verwijzing naar hun haardos BTW …) Niet lang daarna overtuigde Dean Lowry hen om de ’63 enkel nog als streetcar te gebruiken, en een andere wagen voor het circuit te bouwen. Als basis voor de nieuwe racer, die Lightning Bug werd gedoopt, diende een '53 ovaal. VW dealer Don Burns en Deano Dyno Soars waren de eerste sponsors. Tijdens de derde editie van de Californische Bug In, crashte de Lightning Bug aan een snelheid van 100 mph, als gevolg van een slechte las aan de vooras. Gelukkig overleefde Mark het ongeval.
    Ondanks de zware crash hebben de broers een tweede Lightning Bug gebouwd. Deze keer gebruikten ze een '60 als basis. Voor het koetswerk werd volop gebruik gemaakt van polyester om het gewicht te verminderen. De Lightning Bug was de eerste kever ooit, die zonder turbo en op gewone benzine onder de 10 seconden bleef in een dragrace. De wagen werd in 1973 verkocht, maar gelukkig terug opgevist en gerestaureerd en zal hij te zien zijn op EBI 5 in juni e.k. Niet te missen!
    Met dank aan Sylvie voor de tekst en Ron Petro voor het ontwerp.

    27 01 042 (720 x 992).jpg

     

  • 1949 Das Auto Magazine

    Ter meerdere eer en glorie van Volkswagen, die op dit ogenblik trouwens dezelfde slogan gebruikt als de titel van dit magazine. Tweede doek uit de rij van 1949, deze keer de cover van Das Auto uit juli. De nieuwe en gemoderniseerde Volkswagen deluxe "en route" en een vroege Hebmüller op de achtergrond. Dit allemaal nog in de donkere kleuren van de naoorlogse jaren.

    Wie interesse heeft om de recente werkjes live te bekijken, wordt graag uitgenodigd op de miniatuurbeurs van de Luchtpompers nu zondag in Kruishoutem. Men zegge het voort!

    Olie op doek.

    Das Auto groot (720 x 1084).jpg

  • 1949 Volkswagen Hebmüller - die Automobil Wirtschaft

    De firma Hebmüller werd door Joseph in 1889 in Wuppertal opgericht. Hij was, net als zovelen in die tijd, een paardenkoetsenmaker. Na zijn overlijden in 1919 volgden zijn 4 zonen hem op, en bouwden vanaf dan de koetswerken van automobielen. Zij specialiseerden zich vooral in cabriolets. Na de oorlog werd de firma door Volkswagen aangesproken, om een sportieve cabriolet te bouwen op basis van de kever. Hebmüller kreeg in die tijd eveneens de opdracht om een open politieuitvoering te maken. De volledige geschiedenis van deze vroege periode werd nog niet volledig geschreven. Regelmatig duikt er nieuwe info op, soms correct en soms volledig uit de lucht gegrepen.

    Nog voor 1 juli 1949 wordt met de productie gestart. getuige hiervan zijn de wagens met het witte of beter gezegd ivoorkleurige 3-spaken stuurwiel. Volgens Bernd Wiersch (die Edel-Käfer) werd het eerste definitieve model in april vervaardigd. Deze wagen verscheen dan ook op 10 april 1949 op de cover van die Automobil Wirtschaft.

    Olieverf op doek.

    toeterdopjes 037 (850x1280).jpg

     

  • 1953 - 1954 Bosch

    Robert Bosch werd geboren op 23 september 1861 en hoewel hij nooit gestudeerd heeft, opent hij op 15 november 1886, ten westen van Stuttgart, zijn eerste werkplaats voor "Fijne Mechaniek en Electrotechniek". Hij verbetert er een door de firma Deutz gepatenteerde electromagneet. Dit onderdeel wordt de belangrijkste bron van inkomsten en de zaken gaan zo goed dat in 1901 de eerste fabriek wordt geopend. Hij stelt 45 personen aan het werk.
    Reeds vroeg werden motor- en autoraces door Bosch gesponsord.
    Bosch oogst almaar meer succes met de ontstekingsmagneet, zodat er een bijkomende fabriek in 1910 in Feuerbach wordt gebouwd. De in 1913 geïntroduceerde autoverlichting wordt er ook geproduceerd. Niet lang daarna, worden afdelingen geopend in de Verenigde Staten, Azië, Afrika en Australië. Een never ending story dus, die wij als Volkswagenliefhebbers maar al te zeer kennen in de vorm van zijn electrische componenten zoals ontsteking, dynamo, starter, batterij, verlichting, ruitenwissers, toeter en radio's onder de naam Blaupunkt.
    Robert Bosch stierf op 12 maart 1942 op 80-jarige leeftijd.
    Olieverf op doek.

    bosch 01 - kopie (850x1280).jpg

    bosch 02.jpg

    bosch 03.jpg

    bosch 04.jpg

    bosch 05.jpg

  • Zelensis

    Het verhaal van de Zelensis hoef ik hier niet uiteen te zetten. Dan kan u beter nalezen op de eigen website. Kijk gewoon even in de linkse kolom en lokaliseer de rode sportwagen. Maar weet dat de onderbouw wel degelijk Volkswagen is en de bovenbouw van Belgische bodem. Meer bepaald uit Zele en diegene die creatief bezig was draagt de naam Raoul Thiebaut. 

    2012 08 10 014 (750x1000).jpg

     

  • 1972 17. februari

    Morgen, 17. februari is het exact 40 jaar geleden dat de Volkswagen kever het aloude record van Ford verbrak, in functie van het totaal aantal geproduceerde wagens. De Ford T, die zo succesvol was, was van zijn troon gestoten.

    Olieverf op doek.

     

    2011 februari 030 definitief (720 x 1084).jpg


    weltmeister 01.jpg