UA-78803746-1

Feiten

  • 1901 Lohner-Porsche Mixte (Porsche Brussels)

    Ferdinand Porsche was als jongeman gefascineerd door elektriciteit en installeerde in zijn ouderlijk huis, een gans circuit van lampen en verlichting. Het lag dan ook voor de hand dat hij in die richting aan de slag ging bij de "Vereinigte Elektrizitäts-AG. Bela Egger" Met zijn innovatieve geest, werkt hij zich in de kijker en na 4 jaar verwisselt hij zijn werkterrein naar autoconstructeur Jacob Lohner. Die wil een auto bouwen, die elektrisch wordt aangedreven. Dit principe wordt ook eerst toegepast, maar de zeer beperkte actieradius is een struikelblok. Er wordt dus besloten om ook een Otto-motor te installeren, die door een dynamo de nodige stroom levert voor de elektromotoren in de wielnaven. Voor de benzinemotoren worden meestal Daimlers uit Duitsland gebruikt. De wagen wordt de "Mixte" genoemd. Met de Lohner is Ferdinand tijdens zijn legertijd, de chauffeur van dienst voor Aartshertog Franz Ferdinand, die later in 1914 in Sarajevo werd vermoord, en aanleiding gaf aan "den Grooten Oorlog"
    De eerste voorstelling aan de wereld gebeurt op 14 april 1900 op het Autosalon van Parijs. De Lohner-Porsche verbaast de wereld en brengt Ferdinand in een status van ingenieur. Zijn successtory vangt aan.
    Dr. Porsche verlaat in de herfst van 1905 de firma en gaat aan de slag bij de grootste Oostenrijkse autofabriek, Austro Daimler in Wiener-Neustadt.

    2013 From Electric to Electric 158.jpg

    2013 From Electric to Electric 159.jpg

    2013 From Electric to Electric 160.jpg

    2013 From Electric to Electric 161.jpg

    2013 From Electric to Electric 162.jpg

    2013 From Electric to Electric 163.jpg

    2013 From Electric to Electric 164.jpg

     

    2013 From Electric to Electric 170.jpg

     

    De wagen van het Autosalon van Parijs in 1900. (Autriche - Österreich) Let op het watermerk Jacob Lohner & Co WIEN.

    1900 Lohner-Porsche-Elektromobil-2.jpg

    De auto die de Engelse amateurracer E.W. Hart aankocht. Het zou de eerste 4-wiel aangedreven auto kunnen zijn. De nog jonge Ferdinand Porsche zit naast de chauffeur.

    1900 Lohner-Porsche-Elektromobil-3 4wiel aandrijving.jpg

     

     

  • 1910 Auto Union Prinz Heinrich en Sascha (Porsche Brussels)

    Voor VW en Porsche liefhebbers zijn de volgende automobielen misschien minder interessant, doch ze zijn van de hand van Ferdinand Porsche en aldus van belang.

    Voor de Prins Heinrich-wedstrijd van 1910 ontwierp Porsche de witte Tourer voor Austro Daimler. De motor was 86 pk sterk en de wagen haalde 140 km/h. Ferdinand zelf won de race en bovendien waren de drie eerste plaatsen voor Austro Daimler.

     

    2013 From Electric to Electric 120.jpg

    2013 From Electric to Electric 121.jpg

    Eigenlijk was Ferdinand voorstander van kleine auto's; Austro Daimler zelf echter niet. Toch kreeg hij de toelating om een kleine reeks sportwagens te bouwen. De Sascha was geboren, genoemd naar een goede vriend van Ferdinand, Graaf Kolowrat. De wagen werd ingezet in de fameuze Targa Florio in Sicilië in 1922 en met een 1,5 liter haalde Alfred Neubauer, die later aan de slag ging bij Mercedes Benz, de 18de plaats in het algemeen klassement. Kuhn en Pöcher stonden met hun 1,1 liter-motor 20ste en 22ste, maar haalden wel de klasseoverwinning binnen.

     

    2013 From Electric to Electric 122.jpg

    2013 From Electric to Electric 124.jpg

    2013 From Electric to Electric 125.jpg

     

     

  • Volkswagen en skiliften bis

    In de Verenigde Staten gebruikte men in 1959 gewoon de kever in zijn geheel, en de skilift was klaar!

    1959 popular mechanics.jpg

     

  • Volkswagen en skiliften

    Volkswagen was niet allen werkzaam op automobielgebied, maar ook op die andere contreien in de sneeuw. Een industriemotor bijvoorbeeld, dreef een skilift aan.

    skilift.jpg

  • Hans Hermann

    Op 16. maart jl werd Hans Hermann opgenomen in de Sebring Hall of Fame, een prestigieuze beloning vanwege de organisatoren van het bekende Amerikaanse Race Circuit. Hans Hermann heeft in zijn carrière zijn meeste overwinningen behaald met Porsche en won ook 2 keer (overall) op Sebring. In 1960 met een 718RS60 en in 1968 met een 908. Bovendien had hij ook klasseoverwinningen in 1956 en 1966.

    Hermann was ook één van de meest succesvolle piloten bij Porsche en scoorde in totaal 80 overwinningen, zoals o.a. de Mille Miglia, de Targa Florio, de Carrera Panamericana en in Le Mans in 1970. Geboren in Stuttgart op 23. februari 1928 en in 1953 reeds Duits kampioen, stopt hij in grandeur met racen na deze overwinning op 42-jarige leeftijd.

    hans hermann sebring 01 (550 x 825).jpg

    Sebring

    hans hermann sebring 02 1960 (720 x 292).jpg

    Mexico

    hans hermann sebring 03 mexico (720 x 577).jpg

    Le Mans

    hans hermann sebring 04 le mans 1953 (720 x 495).jpg

    Mille Miglia

    hans hermann sebring 05 mille miglia (720 x 521).jpg

     

  • Rometsch Karosserie

    Dat Traugott Grundmann een bijzonder zwak heeft voor de man Friedrich Rometsch en zijn firma, is wel duidelijk in zijn verzameling. De wagens zijn veelvuldig aanwezig.

    Maar dat hij zover zou gaan om de lichtreclame van de manufactuur, mee te nemen naar Hessisch Oldendorf is gewoon fantastisch. En dat hij daarbij het oorspronkelijk kantoor van de heer Rometsch heeft bewaard, is met geen superlatief te beschrijven. Ik stond werkelijk baba en heb 10 minuten zitten mijmeren rond de houten meubels. En ik dacht dat ik een beetje ziek was.

    2011 grundmann 203.jpg

    1987 anno 762283 (640 x 442).jpg

    2011 grundmann 206.jpg

    2011 grundmann 207.jpg

    2011 grundmann 213.jpg

  • 1973 Wolfsburg

    In 1973 werden de kever en de type 3 naast elkaar geassembleerd in Wolfsburg, en ze gingen ook samen op de trein.

    1973 wolfsburg type3 020.jpg

    1973 wolfsburg type3 030.jpg

    1973 wolfsburg type3 040.jpg

     

    1973 wolfsburg type3 010.jpg