UA-78803746-1

Porsches

  • 1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet

    Wordt momenteel aangeboden op ebay.com in de States.

    En om dit voor het nageslacht te bewaren, zet ik er gewoon de tekst van de aanbieder bij.

    1955 Porsche 356 Pre-A Continental Coupe VIN 60817 

    Here we have the 356 project you have been waiting for, a Pre-A Continental Cabriolet Color Code 5410 Adria Blue.

    The Continental edition was very short lived for Porsche, a few months after they started badging their cars coming to America as Continentals, Lincoln sent them a Cease and Desist Order barring them from badging a car a Continental.  It is estimated that Porsche did this for less then 6 months and only around 187 Continental Cabriolets were produced before they discontinued the fender badge reading Continental.  Considering how few they made of this model I am guessing the chances of finding another un-restored one is slim to none.  Another big bonus with this car is the last owner had it for 46 years and touched nothing, just left it in the barn, where I found it.  Seriously, it was in a barn in Virginia, a true barn find!
    So while it will need to be restored and have many hours of metal work done, what you won't be doing is tracking down all the impossible to find Pre-A parts, just the fact that the dash is intact makes this an amazing find. One of the only things that is missing from this car is the original motor number 34905, but it does have the next best thing, a blank replacement motor that is period correct, a 1500cc 3 piece engine, only available in 1955.  The motor is loosely assembled and comes with an additional box of motor parts, but is not 100% complete.  The gearbox, number 5921H1 is original and still with the car.  The car comes with all 5 16" wheels that are dated correctly, three are Lemmerz and two are Sudrad.  Another interesting thing about this car is the original color code of 5410, Adria Blue, a stunning color and one not often seen.  So after you restore this car you will have the rarest of the rare, a Adria Blue Continental Cab, just park it next to a line of Speedsters at the next show and see what gets the most looks.  The original interior is present, you can still see the Blue Leather. 

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 01.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 02.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 03.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 04.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 05.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 06.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 07.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 08.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 09.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 10.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 11.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 12.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 13.jpg

    1955 Porsche 356 Pre A Continental Cabriolet 14.jpg

  • 1972 Porsche 911

    Model '72. Het enige modeljaar met een olietankklep rechts achter de deur.

    642.jpg

  • 1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter

    Niet zo'n denderende story, maar de 356 werd in 1967 door de huidige eigenaar aangekocht. Hij liet de speedster oranje kleuren en genoot er een 10 tal jaren van. Gelukkig werd de Porsche netjes opgeborgen in een schuur in Texas voor de volgende 40 jaar. En daar is hij nu bevrijd.

    Verkocht bij RM Sothebys Hershey voor 341.000 dollar. Wij hebben de prijzen (in ons hoofd) alvast bijgesteld.

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 01.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 02.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 03.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 04.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 05.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 06.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 07.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 08.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 09.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 10.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 11.jpg

  • 1937 Auto Union V16 Stromlinienwagen (Porsche Brussels)

    Het laatste ontwerp dat de ploeg rond Ferdinand Porsche aan Auto Union afleverde, was de zogenaamde "Stroomlijnwagen". Speciaal gebouwd om verschillende records te breken, en dat deed hij dan ook zeer glorieus. Op 25 oktober 1937 haalde Bernd Rosemeyer op de rijks snelweg Frankfurt, als eerste de fabelachtige snelheid van 406,30 km/h op de mijl met vliegende start. In totaal verbreekt hij zelfs 16 records op de 3 opeenvolgende dagen.

    2013 From Electric to Electric 155.jpg

    2013 From Electric to Electric 156.jpg

    2013 From Electric to Electric 157.jpg

    1939 IAA Berlin Autounion Rekordwagen.jpg

     

     

  • 1934 Auto Union Typ A Grand Prix (Porsche Brussels)

    Alles begon in oktober 1932 wanneer de Internationale Sportcommissie in Parijs besliste, om voor de Grand Prix races een nieuw concept te bepalen dat de wagen niet meer dan 750 kg mocht wegen, zonder water, olie en banden, en dit voor de seizoenen 1934, 1935 en 1936. Een optie op een verlenging tot eind 1937 was mogelijk.

    Aangezien Ferdinand zich steeds inzette om promotie van productiewagens te maken via successen op de renbaan, werd met zijn team de mogelijkheid onderzocht zo een racewagen te ontwikkelen. Eerder had Porsche, die sinds de oprichting van zijn "Bureau" in 1930, de opdracht gekregen van Wanderer een onderzoek in te stellen voor de bouw van een racewagen. Nu vielen beide zaken samen en de contractant was ondertussen Auto Union geworden, sinds 29 juni 1932 opgericht tussen de firma's Wanderer, Audi, DKW en Horch.

    Om de suprematie van Duitsland op de renbaan aan te tonen, had AH een subsidie voorzien van 600.000 RM. In eerste instantie ging die volledig naar Daimler-Benz, die reeds succesvol was. Maar Porsche bereikte met zijn overredingskracht, dat het bedrag verdeeld werd. Porsche en Auto Union waren in de running!

    Op 17 maart 1933 werd dan een verdrag gesloten tussen deze twee, en Auto Union begon in Zwickau met de bouw van de Typ 22 of Typ Auto Union P(orsche) -Wagen. De eerste motor werd getest in de herfst van 1933 en de volledige wagen in november. Op 6 maart 1934 werden dan op de AVUS in Berlijn enkele records gebroken. De auto was klaar en de opdracht vervuld. Hans Stuck wint in hetzelfde jaar de Grote Prijs van Duitsland, Zwitserland en Tsjecho-Slowakije. Een andere piloot, Bernd Rosemeyer treedt pas in dienst in 1935.

    Een zeer beperkt aantal zilverpijlen hebben de tijd doorstaan, doch geen enkel exemplaar van het type A. Het tentoon gestelde exemplaar is een replica. Een anecdote mbt de Auto Union is de volgende. Toen Ferdinand ontdekte dat Ferry veel interesse toonde om ook piloot te worden, verbood hij hem dat en voorzag zijn toekomst in de ontwikkeling en research van automobielen. Hij zei : "Ik heb piloten genoeg, echter ik heb maar één zoon."

    2013 From Electric to Electric 121.jpg

    2013 From Electric to Electric 123.jpg

    2013 From Electric to Electric 150.jpg

    1934 Auto Union Typ A 6 maart op avus berlijn  01.jpg

    1934 Auto Union Typ A avus 01.jpg

    1934 Auto Union Typ A avus hans stuck 01.jpg

    1934 Auto Union Typ A grote prijs van duitsland 01.jpg

    1934 auto-union_poster_1.jpg

  • 1947 Cisitalia formule 1 wagen (Porsche Brussels)

    Het begon bij Tazio Nuvolari, die nog voor WOII bij Auto-Union onder contract stond om in 1938 en 1939 de Typ D te besturen. Hij zocht kort na de oorlog een formule 1 renwagen en kwam via via bij Rodolfo Hruska, die in de jaren '30 voor Porsche werkte. Hruska wist dat de firma actief was in Gmünd en stelde Porsche voor als constructeur. In een groep van oud-piloten en motorjournalisten zoals Brivio, Millanta en Carlo Abarth, werd besloten om de financiering van het project bij Piero Dusio te leggen, die aanvaardde. De Cisitalia, zoals de nieuwe renwagen ging heten, had een 1,5 liter 12 cylindermotor met 350 pk. De 4 wielen werden aangedreven en schakelen ging zeer eenvoudig met een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De werken voor de Typ 360 vingen aan in januari 1947. In 1948 werd hij dan in Turijn gebouwd. Maar tot racen is het niet gekomen. Door geldgebrek bij Dusio is de racer uiteindelijk verkocht en ik meen dat hij in Argentinië is beland, waar Porsche hem rond 1960 terug heeft ingekocht. Gerestaureerd en wel, is dit het authenieke en originele exemplaar.

    Twee zeer leuke anecdotes mbt deze wagen zijn, dat met het commissieloon voor de ontwikkeling ervan, de afkoopsom kon worden betaald om Ferdinand uit de gevangenis in Frankrijk te bevrijden. En toen hij de eerste keer de auto zag, sprak hij zijn zoon Ferry aan en zei de historische woorden : "Ik had de opdracht precies zo aangepakt, zoals jij het gedaan hebt."

     

    2013 From Electric to Electric 071.jpg

    2013 From Electric to Electric 072.jpg

    2013 From Electric to Electric 091.jpg

    2013 From Electric to Electric 092.jpg

    1947 Cisitalia typ 360 01 GALLAGER.jpg

    1947 cisitalia typ 360 01 PM.jpg

    1947 typ 36 cisitalia PM.jpg

     

  • 1960 718/2 formula 2 (Porsche Brussels)

    Van deze formula 2-wagen, weet ik eigenlijk niets af. De wagen is dan ook minder gekend dan de overige modellen. En het was geenszins het ideaal voor Ferry om monoposto's te maken. Maar ik wil u de foto's zeker niet ontzeggen.

    Misschien toch vermeldenswaard is dat de zeer bekende Nederlandse racer, Carel Godin de Beaufort verscheidene races heeft gereden in deze wagen, die hij uiteraard in het oranje liet lakken.

    2013 From Electric to Electric 056.jpg

    2013 From Electric to Electric 057.jpg

    2013 From Electric to Electric 055.jpg