UA-78803746-1

Porsches

  • 1972 Porsche 911

    Model '72. Het enige modeljaar met een olietankklep rechts achter de deur.

    642.jpg

  • 1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter

    Niet zo'n denderende story, maar de 356 werd in 1967 door de huidige eigenaar aangekocht. Hij liet de speedster oranje kleuren en genoot er een 10 tal jaren van. Gelukkig werd de Porsche netjes opgeborgen in een schuur in Texas voor de volgende 40 jaar. En daar is hij nu bevrijd.

    Verkocht bij RM Sothebys Hershey voor 341.000 dollar. Wij hebben de prijzen (in ons hoofd) alvast bijgesteld.

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 01.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 02.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 03.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 04.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 05.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 06.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 07.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 08.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 09.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 10.jpg

    1957 Porsche 356 A 1600 Speedster by Reutter 341000 dollar 11.jpg

  • 1937 Auto Union V16 Stromlinienwagen (Porsche Brussels)

    Het laatste ontwerp dat de ploeg rond Ferdinand Porsche aan Auto Union afleverde, was de zogenaamde "Stroomlijnwagen". Speciaal gebouwd om verschillende records te breken, en dat deed hij dan ook zeer glorieus. Op 25 oktober 1937 haalde Bernd Rosemeyer op de rijks snelweg Frankfurt, als eerste de fabelachtige snelheid van 406,30 km/h op de mijl met vliegende start. In totaal verbreekt hij zelfs 16 records op de 3 opeenvolgende dagen.

    2013 From Electric to Electric 155.jpg

    2013 From Electric to Electric 156.jpg

    2013 From Electric to Electric 157.jpg

    1939 IAA Berlin Autounion Rekordwagen.jpg

     

     

  • 1934 Auto Union Typ A Grand Prix (Porsche Brussels)

    Alles begon in oktober 1932 wanneer de Internationale Sportcommissie in Parijs besliste, om voor de Grand Prix races een nieuw concept te bepalen dat de wagen niet meer dan 750 kg mocht wegen, zonder water, olie en banden, en dit voor de seizoenen 1934, 1935 en 1936. Een optie op een verlenging tot eind 1937 was mogelijk.

    Aangezien Ferdinand zich steeds inzette om promotie van productiewagens te maken via successen op de renbaan, werd met zijn team de mogelijkheid onderzocht zo een racewagen te ontwikkelen. Eerder had Porsche, die sinds de oprichting van zijn "Bureau" in 1930, de opdracht gekregen van Wanderer een onderzoek in te stellen voor de bouw van een racewagen. Nu vielen beide zaken samen en de contractant was ondertussen Auto Union geworden, sinds 29 juni 1932 opgericht tussen de firma's Wanderer, Audi, DKW en Horch.

    Om de suprematie van Duitsland op de renbaan aan te tonen, had AH een subsidie voorzien van 600.000 RM. In eerste instantie ging die volledig naar Daimler-Benz, die reeds succesvol was. Maar Porsche bereikte met zijn overredingskracht, dat het bedrag verdeeld werd. Porsche en Auto Union waren in de running!

    Op 17 maart 1933 werd dan een verdrag gesloten tussen deze twee, en Auto Union begon in Zwickau met de bouw van de Typ 22 of Typ Auto Union P(orsche) -Wagen. De eerste motor werd getest in de herfst van 1933 en de volledige wagen in november. Op 6 maart 1934 werden dan op de AVUS in Berlijn enkele records gebroken. De auto was klaar en de opdracht vervuld. Hans Stuck wint in hetzelfde jaar de Grote Prijs van Duitsland, Zwitserland en Tsjecho-Slowakije. Een andere piloot, Bernd Rosemeyer treedt pas in dienst in 1935.

    Een zeer beperkt aantal zilverpijlen hebben de tijd doorstaan, doch geen enkel exemplaar van het type A. Het tentoon gestelde exemplaar is een replica. Een anecdote mbt de Auto Union is de volgende. Toen Ferdinand ontdekte dat Ferry veel interesse toonde om ook piloot te worden, verbood hij hem dat en voorzag zijn toekomst in de ontwikkeling en research van automobielen. Hij zei : "Ik heb piloten genoeg, echter ik heb maar één zoon."

    2013 From Electric to Electric 121.jpg

    2013 From Electric to Electric 123.jpg

    2013 From Electric to Electric 150.jpg

    1934 Auto Union Typ A 6 maart op avus berlijn  01.jpg

    1934 Auto Union Typ A avus 01.jpg

    1934 Auto Union Typ A avus hans stuck 01.jpg

    1934 Auto Union Typ A grote prijs van duitsland 01.jpg

    1934 auto-union_poster_1.jpg

  • 1947 Cisitalia formule 1 wagen (Porsche Brussels)

    Het begon bij Tazio Nuvolari, die nog voor WOII bij Auto-Union onder contract stond om in 1938 en 1939 de Typ D te besturen. Hij zocht kort na de oorlog een formule 1 renwagen en kwam via via bij Rodolfo Hruska, die in de jaren '30 voor Porsche werkte. Hruska wist dat de firma actief was in Gmünd en stelde Porsche voor als constructeur. In een groep van oud-piloten en motorjournalisten zoals Brivio, Millanta en Carlo Abarth, werd besloten om de financiering van het project bij Piero Dusio te leggen, die aanvaardde. De Cisitalia, zoals de nieuwe renwagen ging heten, had een 1,5 liter 12 cylindermotor met 350 pk. De 4 wielen werden aangedreven en schakelen ging zeer eenvoudig met een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De werken voor de Typ 360 vingen aan in januari 1947. In 1948 werd hij dan in Turijn gebouwd. Maar tot racen is het niet gekomen. Door geldgebrek bij Dusio is de racer uiteindelijk verkocht en ik meen dat hij in Argentinië is beland, waar Porsche hem rond 1960 terug heeft ingekocht. Gerestaureerd en wel, is dit het authenieke en originele exemplaar.

    Twee zeer leuke anecdotes mbt deze wagen zijn, dat met het commissieloon voor de ontwikkeling ervan, de afkoopsom kon worden betaald om Ferdinand uit de gevangenis in Frankrijk te bevrijden. En toen hij de eerste keer de auto zag, sprak hij zijn zoon Ferry aan en zei de historische woorden : "Ik had de opdracht precies zo aangepakt, zoals jij het gedaan hebt."

     

    2013 From Electric to Electric 071.jpg

    2013 From Electric to Electric 072.jpg

    2013 From Electric to Electric 091.jpg

    2013 From Electric to Electric 092.jpg

    1947 Cisitalia typ 360 01 GALLAGER.jpg

    1947 cisitalia typ 360 01 PM.jpg

    1947 typ 36 cisitalia PM.jpg

     

  • 1960 718/2 formula 2 (Porsche Brussels)

    Van deze formula 2-wagen, weet ik eigenlijk niets af. De wagen is dan ook minder gekend dan de overige modellen. En het was geenszins het ideaal voor Ferry om monoposto's te maken. Maar ik wil u de foto's zeker niet ontzeggen.

    Misschien toch vermeldenswaard is dat de zeer bekende Nederlandse racer, Carel Godin de Beaufort verscheidene races heeft gereden in deze wagen, die hij uiteraard in het oranje liet lakken.

    2013 From Electric to Electric 056.jpg

    2013 From Electric to Electric 057.jpg

    2013 From Electric to Electric 055.jpg

     

  • 1955 356 Speedster (Porsche Brussels)

    Begin 1953 ging Porsche-man Albert Prinzing op bezoek bij Max Hoffman in New York. Opnieuw aanhoorde hij diens verhaal om een goedkopere versie van de 356  te bouwen. Zijn voorstel was 3.000 $. Ook Ferry was ervan overtuigd dat zo een Porsche een aanzienlijke afzetmarkt kon bereiken, en nog geen jaar later stond in Watkins Glen de nieuwe roadster, of zeg maar liever de Speedster, te pronken. Het was hen gelukt een spartaanse 356 aan een prijs van 2.995 $ aan te bieden.
    Het meest kenmerkende aan de auto, was de piepkleine voorruit en het zeer eenvoudige dak of softtop. Er kon ook een hardtop in glasvezel worden aangeschaft. De Speedster werd een gigantisch succes en ondanks het feit dat hij destijds de goedkoopste versie was, wordt heden relatief gezien veel geld geboden.

    2013 From Electric to Electric 059.jpg

    2013 From Electric to Electric 060.jpg

    2013 From Electric to Electric 110.jpg