UA-78803746-1

stuurtjes

  • 1957 ovalen en toeters

    Bijzonder veel sympathie draag ik weg voor het stuur van onze Volkswagens. Het is het onderdeel dat het minste onderhoud vergt, maar even hard verslijt. Dat ik ze met veel passie restaureer is dan ook een logisch gevolg. Maar ik heb ook oog voor de bijhorigheden, zoals de toeterdop. Mooie exemplaren zijn zeldzaam en daarom worden ze sinds enkele jaren opnieuw gemaakt. Mooi op het eerste gezicht, lijkt de massa wel echt plastiek en echt robuust zijn ze ook niet. Bovendien is het niet echt copiegetrouw. Kijk zelf maar. De buitenste kanteelopening is anders, alsook de onderste lijnen. De originele toeter houdt Tijs in de hand.

    Een leuk hebbedingetje in een ovaaltje, is het Osram lampendoosje.

     

    toeter fake L real R 01 (800x531).jpg

    toeter fake L real R 02 (800x531).jpg

    lichtset osram 01 (800x531).jpg

    lichtset osram 02 (800x531).jpg

    lichtset osram 03 (800x531).jpg

  • Dagelijkse kost : Toeterdopjes of gewoon de claxon van een bus en ovaal restaureren

    Niet alleen de sturen uit de jaren vijftig verliezen hun verf, de toeterdopjes ontkomen hier geenszins aan. Tijd dus om 2 originele exemplaren hun luster van destijds weer te geven. Origineel? Ja, want er staat een VW-teken in en het onderdeelnummer : 111 951 511A

    We beginnen uiteraard met het geheel te ontmantelen en de onderdelen te reinigen. We merken meteen dat het "op het eerste zicht" zwarte onderstel, gewoon ooit geverfd was. De basis vertoont de originele kleur.

    toeterdopjes 001 (720x478).jpg

    toeterdopjes 006 (720x478).jpg

    toeterdopjes 005 vw (720x478).jpg

    toeterdopjes 003 111 951 511A (720x478).jpg 

    Met een fijn schuurpapiertje, wordt zeer voorzichtig de restanten van de verf verwijderd.

     

    toeterdopjes 007 (720x478).jpg

    Volgens de regels van de kunst, worden diverse primerlagen en de definitieve verf aangebracht. Als laatste komt er nog vernis bij.

    toeterdopjes 008 (720x478).jpg

    En na montage is de toeter opnieuw klaar, voor alweer zo'n 50 jaren dienst.

    toeterdopjes 009 (720x478).jpg

     

  • 1971 keverstuur

    In elke catalogus, waar het zwarte tweespakig tulpenstuur als repro exemplaar wordt aangeboden, staat te lezen dat deze gebruikt werd vanaf het modeljaar '66 tot en met '71. En dat is fout, want het laatste jaar werd het toch drastisch veranderd.

    Als de voorkant, als je dat al mag zeggen van een stuur, net hetzelfde is zoals de 5 voorgaande jaren, dan is de achterkant en meer bepaald de aansluiting aan de massa, van het moderne type. Eerst werd de massa genomen, in de vorm van een kabeltje dat aan de binnenkant van de stuurstang zat. Vanaf model '71 werd het uitgevoerd in de vorm van een sleepring. En zo maakt het dat dit stuur een one year only is. Ook de toeterring is uniek, aangezien een extra opening werd voorzien om de massakabel te laten passeren.

    2012 vanalles 162 (720 x 478).jpg

    2012 vanalles 163 (720 x 478).jpg

  • Volkswagen stuurtjes

    Herinnert u zich de volgende publicatie nog? Het was in april. Eigenlijk had ik het stuur toen reeds 6 maanden, maar de werken vorderden niet zo goed. Ik had ook wel iets anders te doen. En soms was de creativiteit ver zoek. Alle ingrediënten dus om de restauratie op de lange baan te schuiven ........

    Maar eindelijk is het zover. Eind september had ik de draad weer opgenomen en dankzij het milde weer de laatste maand, en met de daarbij gepaard gaande aangename temperaturen, is het me gelukt! In mijn jeugdige onbezonnenheid, had ik één van de verflagen zelfs iets te dik aan gebracht, zodat het weer schuren was om de uitzakkers te verwijderen. Maar eind goed, al goed. Dit stuur gaat zeer binnenkort pronken in een al even mooie bus. Maar die primeur laat ik aan de eigenaar.

     

    DSCN9424 - kopie (640 x 480).jpg

    DSCN9964 dit (640 x 480).jpg

    DSCN9980 dit (640 x 480).jpg

    DSCN9985 dit (640 x 480).jpg

    DSCN9990 dit (640 x 480).jpg

    DSCN9991 dit (640 x 480).jpg

     

  • Volkswagen stuurtjes

    Waar ik nog niet aan begonnen was, is het stuur dat uit de eerste uitvoering van de type 2 komt. Het busstuur dus. Onnodig om een exemplaar te zoeken uit het barndoor-tijdperk, want die vind je toch niet. De eigenaars van zo'n voertuig zijn trouwens ook zeer dun gezaaid.

    Neen, dan maar een poging wagen op het tweede model en liefst niet de zwarte uitvoering. Na lang zoeken in België en Nederland, uiteindelijk een deftig werkstuk in Duitsland gevonden. Nu de koude wintermaanden eindelijk voorbij zijn, ben ik er aan begonnen. En simpel is het niet. Randjes en bochtjes bij de vleet. Zal het wel tot een goed einde komen?

    DSCN9424 (640 x 480).jpg

    DSCN9426 (640 x 480).jpg

  • petri stuurtjes

    Stuurtjes om te restaureren en ééntje die afgewerkt is en perfect past in een bril.

    723443.jpg

    723466.jpg

  • Volkswagen stuurtjes

    Wie er de publicatie van 10 maart, onder de categorie "stuurtjes" nog eens bijneemt, ziet het ingefreesde ovaalstuur. Wel dat is ondertussen reeds een tijdje afgewerkt. En er is bovendien nog een '64-'65 exemplaar bij gekomen.

    DSCN7107.jpg

    DSCN7110.jpg
    DSCN7112.jpg
    DSCN7102.jpg
    DSCN7105.jpg