UA-78803746-1

Type 15

  • 1969 Volkswagen Karmann Cabriolet

    Tussen het eerste, traditionele model met de afgeschuinde koplampen, en de superbeetle 1302 LS 1600, lagen nog enkele jaren (68 tot 70) met de toen al legendarische 1500. Geïntroduceerd met het zwittermodel 1967, ging deze kever sneller of toch minstens zo snel als de berline. Dat was ooit anders geweest! Per slot van rekening is een cabrio, om reden van zijn versterkingen, een pak zwaarder. Van die tussenjaren kom je niet zoveel exemplaren meer tegen. Inderdaad, eind de jaren '70 had men alleen nog maar interesse voor de oudjes en de zeer moderne 1303 LS.

    Mooie overblijver. Spijtig van de ontbrekende bies in de voorruit, maar dat kan snel "hersteld" worden. Lachen

    1969 Karmann cabrio 01.jpg

    1969 Karmann cabrio 02.jpg

    1969 Karmann cabrio 03.jpg

    1969 Karmann cabrio 05.jpg

    1969 Karmann cabrio 06.jpg

    1969 Karmann cabrio 07.jpg

    1969 Karmann cabrio 08.jpg

    1969 Karmann cabrio 10.jpg

    1969 Karmann cabrio 11.jpg

    1969 Karmann cabrio 12.jpg

    1969 Karmann cabrio 13.jpg

  • 1951/1952 Volkswagen Karmann Cabriolet (Porsche Brussels)

    Vanaf dag 1 was het door Ferdinand Porsche voorzien, dat er naast de sedan Volkswagen ook een cabriolet uitvoering gebouwd werd. Dit werd reeds bewerkstelligd met het tweede prototype uit 1935. Nog voor het einde van de oorlog werden er zelfs een 10-tal afgewerkt. Direct na de herneming door de Britten, die trouwens gekend staan voor hun "open" auto's, werden er minstens 2 gemaakt. Op dat moment biedt Karmann zich aan, om een poging te ondernemen zelf een cabrio te maken. Met wat vallen en opstaan, de geschiedenis is niet zo goed gekend, lukt het om in samenwerking met das Werk en misschien Hebmüller, een andere carrosseriebouwer, een voldoende "stijve" koets te bouwen die voldoet aan de voorwaarden. In het tweede deel van 1949 wordt met de productie gestart en algauw wordt de cabrio een bestseller. Het is dan ook een zeer elegante wagen met plaats voor 4, wat niet gewoon was.

    Ondanks de aankondiging op de Expo dat dit een exemplaar uit 1950 betreft, is de kever wel degelijk een jaartje jonger of misschien zelfs 2. De luchtklepjes in het voorste zijpaneel verraden zijn geboortejaar.

    PS : Ondertussen heb ik de bevestiging dat het naar alle waarschijnlijkheid een '52 model is. (Chassis 1-0374583)

    2013 From Electric to Electric 085.jpg

    2013 From Electric to Electric 086.jpg

    2013 From Electric to Electric 088.jpg

    2013 From Electric to Electric 090.jpg

    2013 From Electric to Electric 097.jpg

  • 1967 Volkswagen USA Beetle Convertible

    1967 was echt het scharnierjaar van de zestiger jaren. Voor 99 % overeenkomst met het oudere model met toch een aantal modernere aanpassingen, zodat het nu bijzonder moeilijk wordt om de juiste en dus zeldzame onderdelen te vinden. Denk maar aan de kofferklep met zijn kleine gaatjes of motorklep die halflang werd. Maar er zijn zoveel unieke delen. Teveel om op te noemen. Dit exemplaar, bestemd voor de US-markt of afgeleiden, heeft bovendien de rechtopstaande lampen met overeenkomstige voorvleugel. Laten we stellen dat met de '67 de introductie werd gegeven voor het "moderne" tijdperk.

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 01.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 02.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 03.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 04.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 05.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 06.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 07.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 08.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 09.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 10.jpg

    1967 Volkswagen Beetle Convertible 11.jpg 

  • 1970 Karmann Cabriolet

    Met de komst van de veel modernere 1302, was de tweedehandswaarde van het model van het jaar daarvoor, een heel pak minder geworden. Zoveel zelfs dat deze kevers nagenoeg volledig werden opgereden. Het is dan ook een wonder dat er überhaupt zijn overgebleven. Een gerestaureerd exemplaar is dus te koesteren.

    Let op, achter op de klep staat verkeerdelijk VW 1302!

    1970 Karmann cabrio 01.jpg

    1970 Karmann cabrio 02.jpg

    1970 Karmann cabrio 03.jpg

    1970 Karmann cabrio 04.jpg

    1970 Karmann cabrio 05.jpg

    1970 Karmann cabrio 06.jpg

     

  • 1966 Karmann brochure of toch ook niet?

    De geschiedschrijving die je bekomt uit boeken hoeft niet altijd correct te zijn. De schrijver had bijvoorbeeld niet de beschikking over de juiste informatie op het ogenblik van publicatie. Informatie die later duidelijker werd of nog beter, de zaak opgehelderd. Dat is het nadeel van boeken. Ze worden niet up to date gehouden. Beter geschikt is het internet. Dat kan wel up to date gehouden worden.

    Of toch misschien niet. We weten wel dat er zo maar gepubliceerd wordt. Maar het doet niet goed. Getuige hiervan de volgende foto, gevonden op het net. Met veel heisa wordt de VW 1300 aangekondigd wat in augustus 1965 plaats vond en dus model '66 was, en de kever is naar alle waarschijnlijkheid een model '64. Alles fake dus, of was de folder toch authentiek en heeft Karmann de foute foto geplaatst?

    karmann.jpg

  • 1957 Karmann Kabriolett

    Het moet zijn dat het crisis is. Wat er de laatste tijd te koop wordt aangeboden aan interessante Volkswagens, reikt aan het onmogelijke. Neem nu deze '57 cabrio. Met nog geen 18.462 km op de teller, is deze Volkswagen gewoon "nieuw". Vroeger onvindbaar, vandaag binnen uw bereik. Als u niet door de crisis geraakt bent natuurlijk.

    1957 VW Käfer Cabrio 18461 km 02.jpg

    1957 VW Käfer Cabrio 18461 km 03.jpg

    1957 VW Käfer Cabrio 18461 km 04.jpg

    1957 VW Käfer Cabrio 18461 km 05.jpg

    1957 VW Käfer Cabrio 18641 km 01.jpg

  • 1950 Karmann Kabriolett

    De ultieme gepatineerde van de week, is deze '50 Karmann. 62 jaar zijn voorbij gegleden sinds de medewerkers in Osnabrück en ook in Wolfsburg tussen haakjes (de koetsen werden gedeeltelijk aan Karmann geleverd - de chassis zelfs integraal), deze wagen hebben gebouwd. Elk onderdeel aan deze kever is origineel gebleven sinds die dag. Dankzij Strictly Vintage VW's kunnen wij van deze beelden genieten.

    1950 Karmann Cabriolet 01.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 02.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 03.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 04.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 05.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 06.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 07.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 08.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 09.jpg

     

    1950 Karmann Cabriolet 10.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 11.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 12.jpg

    1950 Karmann Cabriolet 13.jpg