UA-78803746-1

Type 3

  • 1966 1600 TL type 3

    Modeljaar '66 gaf de geboorte van de nieuwe type 3, de Fliesheck of beter gekend als fastback. En meteen kreeg de wagen een sterkere motor met 100 cc inhoud meer, 2 carburatoren en hiermee 65 pk. De wagen werd een succes. Binnen het segment werd een beperkte oplage van, zo zegt men althans 1500 stuks, 500 voor elke uitvoering van de type 3, in parelwit geleverd met een rood interieur, dat pigalle genoemd wordt.

    Een zeer exclusieve Volkswagen toen en nu, als je het mij vraagt.

    Volledigheidshalve moet ik ook aanmerken dat er op zijn minst ook een Karmann Ghia werd afgeleverd in deze kleurstelling.

     

    1966 patina 1600 TL pigalle 01.jpg

    1966 patina 1600 TL pigalle 03.jpg

     

    1966 patina 1600 TL pigalle 02.jpg

    1966 patina 1600 TL pigalle 05.jpg

    1966 patina 1600 TL pigalle 06.jpg

    1966 patina 1600 TL pigalle 04.jpg

     

     

  • 1968 Type 3 1600

    In tegenstelling tot de kever die voor het model '68 moderniseerde, bleef de type 3 nog een laatste bouwjaar met de "vintage-looks". Niettemin was de oude "pendelachse" of bij ons beter gekend onder de naam steekas (achterwielen) vervangen door een meer up to date aandrijving met cardanas en kruiskoppelingen. Bovendien werd de wagen onder de benaming 1600 LE/TLE voorzien van een elektronische benzine-inspuiting, die reeds een jaar eerder werd gelanceerd in de Verenigde Staten. Dit is een mooie 1600.

    2013 Hoeilaart 115 (800x531).jpg

    2013 Hoeilaart 116 (800x531).jpg

    2013 Hoeilaart 117 (800x531).jpg

    2013 Hoeilaart 118 (800x531).jpg

    2013 Hoeilaart 119 (800x531).jpg

  • 1969 Type 3 1600L Kurtzschnautzer

    Uit de tweede serie met de oude looks, dateert deze kwasi totaal nieuwe 1600 L. Inderdaad met nog geen 10.000 kilometer op de teller, kan men aannemen dat de motor nog "en rodage" is.

    De wagen dateert van 1969 en een jaar later zou de 1600 type 3 een moderne uitvoering krijgen. Net zoals bij de kever wordt de grote bumper gemonteerd en wordt zelfs het voorste deel 120 mm langer. Aan de achterkant doen de grote knipperlichten hun intrede. Samen met de veiligheidsvernieuwingen, verdwijnt dan ook een groot vintage-gehalte.

    1969 1600L mit originalen 9800km 01.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 02.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 03.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 04.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 05.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 06.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 07.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 08.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 09.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 10.jpg

    1969 1600L mit originalen 9800km 11.jpg

     

     

  • 1963 Type 3 in style

    Nu de retro-like kledij uit mijn kinderjaren terug zijn opgang maakt, kunnen we dit dus niet ontzien op dit blog. Maar als afwisseling stellen we een bruine ensemble voor, voor de niet meer zo piepjonge freule.(hoewel)

    Maar eigenlijk steelt de Type 3 Variant de show in al zijn grandeur. Moda e motori.

    1963 type 3.jpg

  • 1967 Jetronic injectie op de type 3

    In 1967 wordt de Jetronic, een electronisch brandstof injectie systeem van Bosch geïntroduceerd op de VS-versie van de Volkswagen 1600 LE en 1600 TLE. Dankzij deze Jetronic voldeden de modellen aan de Californische Milieu Standaard, de strengste in de Verenigde Staten en de hele wereld.

    jetronic bosch 02.png

    jetronic bosch 03.png

  • 1962 Type 3 advertenties

    Na de launch in 1961 van de ponton, kwam in 1962 de variant het modellenpalet vervoegen. Wat beter dan period foto's!

    1962 flotter transport typ 3 en typ 2 rare pinkers.jpg

    1962 Flotter Transporter typ 3.jpg

    1962 type 3 met benzinebidons.jpg

    1962 vraagt type 3 variant.jpg

  • 1968 Type 3 1600L

    Hadden we al een '68? Blijkbaar heeft deze te lang in de kast gezeten, aangezien hij te zien was in Oberwolfach 2010.

    2010 oberwolfach 221 (800x531).jpg

    2010 oberwolfach 222 (800x531).jpg

    2010 oberwolfach 225 (800x531).jpg

    2010 oberwolfach 228 (800x531).jpg