UA-78803746-1

Type .. Pré 1945

  • 1939 VW Typ 60K of Typ 64 of Berlijn-Rome-wagen (Porsche Brussels)

    De laatste protagonist die voor mij belangrijk was op deze Expo, was de wagen die men de lijm kan noemen tussen de Volkswagen en de Porsche, en hoeveel overeenkomsten er tussen hen bestaan.
     
    Daarom ....
     
    Op basis van de Volkswagen of op dat moment de KDF-wagen, bouwde Porsche een sportwagen met een stroomlijnkoets uit aluminium. Het was de bedoeling dat hij werd ingezet in de lange-afstandsrace Berlijn-Rome. Van de race is uiteindelijk niets gekomen, aangezien op 1 september 1939 de oorlog uitbrak.
    Er zijn drie exemplaren gebouwd, verschillend van elkaar in kleine details. Eén werd gebruikt door Porsche als koerierwagen, een tweede door Bodo Lafferentz die hem in 1939 reeds crashte. Een derde bevond zich in Zell am See, en werd na de oorlog door Amerikaanse soldaten vernield. Eén en de restanten van nummer drie werden in 1949 door de Oostenrijker Otto Mathé gekocht en ingezet in diverse wedstrijden. Dit is het exemplaar dat werd tentoongesteld. Van de restanten van drie, met uiteraard een nieuwe koets, werd een nieuw geheel gemaakt door het Automuseum Prototyp in Hamburg. Een replica koets bevindt zich in het Porsche museum.

    2013 From Electric to Electric 074.jpg

    2013 From Electric to Electric 075.jpg

    2013 From Electric to Electric 076.jpg

    2013 From Electric to Electric 078.jpg

    2013 From Electric to Electric 079.jpg

    2013 From Electric to Electric 080.jpg

    2013 From Electric to Electric 081.jpg

    foto-Berlin-Rom-Wagen.jpg

  • 1937 VW30 Versuchswagen (Porsche Brussels)

    Met het oog op een volledige en zeer intensieve uittesting van het project "type 60", werd in het najaar van 1936 beslist om 30 exemplaren van het type VW30 te bouwen. Daimler-Benz werd op aandringen van Ferdinand aangeduid om de werken uit te voeren in Sindelfingen. De testwagens zouden gezamenlijk 2,4 miljoen kilometers afleggen en de bestuurders werden gerekruteerd onder de ss-soldaten, niet direct gekend om hun technische kennis. Maar dit zou dan het evenbeeld moeten zijn van de toekomstige Volkswagen bezitter.
    Nog voor het jaareinde wordt 1 exemplaar aan Porsche geleverd, die de afwerking in eigen beheer uitvoert. Juist voor het Autosalon van Berlijn op 17 februari 1937 wordt de auto aan AH voorgesteld. In april dan, vangt de monstertest aan, nog voor de laatste VW 30 in mei klaar is.
    De onderzoekers zijn meer dan tevreden over het resultaat en nieuwe plannen worden gesmeed. En dat wordt de VW 38.

    2013 From Electric to Electric 114.jpg

    2013 From Electric to Electric 115.jpg

    2013 From Electric to Electric 116.jpg

    2013 From Electric to Electric 117.jpg

    2013 From Electric to Electric 120.jpg

    1937 vw 30 KATSCHBERGHÖHE 01.jpg

    1937 VW vw-30 r3q.jpg

    1937 VW30.jpg

  • 1944 Schwimmwagen

    Eens gemaakt voor militaire doeleinden in de laatste grote oorlog, werd hij later ingezet voor het vertier van vakantiegangers. Zo kennen we ook nog de amerikaanse landingsboten in Blankenberge en co.

    schwimmkn.jpg

  • 1944 Typ 82 Kübelwagen

    Men hoeft niet altijd naar onze oosterburen te fahren, om "extreme vintage" Volkswagens te zien. Vorig jaar was deze Typ 82 of kübelwagen te zien op de markt van Sint Niklaas. Gebouwd op 14 november 1944, heeft hij nog wel de frontlijn gezien en waarschijnlijk was die in de Ardennen gelegen. De kogelgaten getuigen van de zware belegering. De eigenaar was uitgedost als en kon zo uit een film of Allo allo komen. Prachtig petje trouwens van deze Feldwebel.

    2011 St Niklkaas 001 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 003 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 006 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 007 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 008 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 009 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 010 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 011 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 012 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 013 (800x531).jpg

    2011 St Niklkaas 015 (800x531).jpg

  • 1942 typ 82 kübelwagen

    Ik heb nog nooit de oorlogscreaties van Porsche hier op dit blog vertoond. Misschien wel een foto, maar nog nooit in detail.

    Naast de ontwikkeling van de type 60 of Volkswagen, werd ook een alle terreinvoertuig gefabriceerd, de type 82. Over de ontstaansgeschiedenis zal ik het later wel hebben, maar weet dat er ergens in Nederland, deze '42 kübel te koop staat. De geïnteresseerden vinden de info wel op bugnet.de .

    1942 kübelwagen 01.jpg

    1942 kübelwagen 02.jpg

    1942 kübelwagen 03.jpg

    1942 kübelwagen 04.jpg

  • 1938 VW 38

    Om uw geheugen op te frissen kan u beter eerst naar de publicatie van 03 februari 2009 kijken. (http://mills.skynetblogs.be/archive/2009/02/03/1937-vw-38.html)

    Toen werd de ontdekking van de restanten van een kever uit de reeks VW38, bekend gemaakt. Ergens in het hoge noorden van Europa werd dit reliek terug gevonden, en gelukkig heeft de toenmalige eigenaar de juiste beslissing genomen. De wagen werd overgebracht naar de thuishaven van alle merkwaardige Volkswagens die ooit geproduceerd werden. De familie Gründmann uit Hessisch Oldendorf.

    En juist vandaag werd het huwelijk, wat de vereniging van het chassis met de karosserie betekent, uitgevoerd.

    U kunt het verhaal nog eens herlezen op : http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=340552&postdays=0&postorder=asc&start=0

    IMG_1405.jpg

    IMG_1431.jpg

  • 1943 typ 60 en 82E

    In de periode van 1940 tot 1944 werden bitter weinig KDF Volkswagens geassembleerd.

    De oorlog eiste uiteraard de algehele productie van de Schwimmwagen, maar vooral de Kübelwagen op.

    Niettegenstaande dit, werden er toch gebouwd op een gewoon chassis of het verhoogde chassis van de Kübel.

    Voor de fans van de typ 60 en 82E, is deze site een echt snoepje.

      

    http://www.ww2vw.com/index.php

     

    De eigenaar Jacek Krajewski, kan men zeer gepassioneerd noemen.

    De typ 60

    1943 typ 60 01 (640 x 480)

     

    1943 typ 60 02 (640 x 480)

     

    1943 typ 60 03 (640 x 480)

     

    1943 typ 60 04 (640 x 480)

     

    1943 typ 60 06 (640 x 480)

     

    1943 typ 60 05 (640 x 480)

    De typ 82E

     

    1943 typ 82E 01 (640 x 480)

     

    1943 typ 82E 02 (640 x 480)

     

    1943 typ 82E 03 (640 x 480)

     

    1943 typ 82E 04 (640 x 480)

     

    1943 typ 82E 05 (640 x 480)

     

    1943 typ 82E 06 (640 x 480)